A bolondok háza szinonimájaként ijesztgetésre a népnyelvben régóta használatos a „Sárga Ház” kifejezés, ahová „rossz” viselkedés esetén esetleg bezárhatják az embert. Azt azonban 2007-es bezárásáig – amikoris országos botrányt okozott a kormány intézkedése – csak kevesen tudták, hogy a valóságban is létezett egy sárga színű elmegyógyintézet, az egykori Budai Magyar Királyi Országos Tébolyda.
A létesítmény, több, mint fél évszázados állandó szándék ellenére, csak 1868-ban nyitotta meg kapuit. Az építkezés, Zettl Lajos építészeti tanácsnok által romantikus stílusban készített tervek alapján, a kiegyezést követően fejeződött be, összesen több mint másfél millió forint költséggel. Ezután, közel másfél évszázados működése alatt a II. kerületi városrész neve generációk számára az elmegyógyintézet szinonimájává vált.
A hatalmas, kastélyra emlékeztető főépületből és számos kiszolgáló és személyzeti létesítményből álló komplexum jól megközelíthető helyen, azonban a fővárostól mégis kényelmesen távol egy több, mint 50 hektáros ősfás parkban kapott helyet, ez nagyjából a Városliget területének fele.
Az eredetileg nyolcszáz beteg ellátásra tervezett intézmény végül csak ötszáz fős kapacitással készült el, azonban ezt a létszámot csak a második igazgató, Niedermann Gyula működése idejére érte el. Oláh Gusztáv vezetése alatt sertéstelep, jéggyár és pékműhely is létesült, ezek célja az önellátás és egyúttal a betegek foglalkoztatásának elősegítése volt.
A közvélekedés szerint a zsenit az őrülttől csak egy vékony hajszál választja el. Több pszichiátriai betegségben szenvedő hazai alkotót is számon tart a művészettörténet, akik alkotásaikban démonjaikat is megörökítették. Többen közülük rövidebb-hosszabb ideig az OPNI lakói is voltak, a leghíresebb közülük Gulácsy Lajos festőművész.
Az intézmény múzeumában sok kiemelkedő írásos dokumentum mellett az art brut – nyers vagy brutális művészet – alkotásait őrzik. A fogalmat a híres francia avantgarde festő Jean Dubuffet alkotta meg a negyvenes években, aki a társadalom perifériáján élő csavargók, börtönbüntetésüket töltő rabok és - elsősorban - pszichiátriai betegségekben szenvedők önkifejező alkotásait kezdte gyűjteni. Az OPNI múzeumát még az 1910-es években német mintára Selig Árpád, az intézmény orvosa alapozta meg. Később elsősorban terápiás és diagnosztikai célú alkotásokkal gyarapodott, mígnem a 1986-ban az akkori igazgató, dr. Veér András, felismerve a gyűjtemény művészeti értékét, felkérte Plesznivy Edit művészettörténészt az anyag értékelésére és rendszerezésére. Napjainkban a Magyar Tudományos Akadémia Pszichiátriai Művészeti Gyűjteményeként tekinthető meg, a beteg-képek mellett többek között Nemes Lampérth József, Bártfay József Árpád, Pál István, Zórád Géza és Áronson Gábor műveit vonultatja fel.
Mindezek ellenére 139 évnyi működés után, stílusosan április 1-én, az OPNI bezárta kapuit. Rossz nyelvek a háttérben ingatlanpanamát sejtettek, hiszen a hatalmas park és épület egyedülálló értéket képviselt. Az, hogy végül nem történt semmi, sokkal inkább a világgazdasági válság kitörésének köszönhető, mintsem a szándékok hiányának. Az intézmény feladatainak átvételét azóta sem sikerült megoldani, épületére a Nemzeti Vagyonkezelő a bezárás óta jelentős összegeket ordít, állapota azonban folyamatosan romlik. Legutóbb a „budai szuperkórház” kapcsán került szóba az újranyitása, azonban végül lekerült a napirendről. A védett épület és park jövője így továbbra is bizonytalan.
10 dolog, amit nem tudtál az OPNI-ról
- A budai hegyek ölelésében fekvő hajdani „Leopoldfeld”, vagyis Lipótmező nevét nem az azonos nevű uralkodóink valamelyikéről – ellentétben például Újlipótvárossal –, hanem egykori tulajdonosáról, Göbl Lipótról kapta.
- A létesítmény katolikus kápolnával is rendelkezik, amelyet Róth Miksa csodálatos üvegablakai díszítenek.
- A második világháborús harcok lezárulta után, a béke első hónapjaiban a betegek helyére – a hely szerepével némileg összhangban – a szovjet katonai parancsnokság költözött.
- Oláh Gusztáv igazgatósága alatt, az 1910-es évek elején télikertet, uszodát, teniszpályát és színházat építettek, sőt, ebben az időszakban a hölgy páciensek zongorával felszerelt szalonban, a férfi betegek pedig társalgóban tölthették napjaikat.
- A Pszichiátriai Képtár és Múzeum az itt ápolt betegek és hivatásos képzőművészek alkotásai mellett számos értékes dokumentumot őriz. Ilyen például a Báthory Erzsébet perének latin nyelvű jegyzőkönyve, vagy a Szálasi Ferenc elmeállapotát vizsgáló 1939-es orvosi szakvélemény.
- A főépület hatalmas méretekkel rendelkezik, Magyarország második legnagyobb épülete, pár négyzetméter híján közel akkora, mint az Országház.
- A gyógyult, de család és rokonok nélküli, dolgozó egykori betegek az éjszakai szanatóriumban, mint albérletben, bérleti díjért cserébe lakhattak.
- Az OPNI neuropatológiai laboratóriumában a bezárásig több mint ezer, formalinban tartósított agymetszetet és teljes agyat őriztek, a hozzájuk tartozó részletes betegdokumentációval, melyek nemzetközileg is jelentősnek számítottak, generációk orvosképzésének alapját jelentették. A felszámoláskor a gyűjtemény háromnegyedét megsemmisítették.
- Az úgynevezett Sissi-házat egyes források szerint Erzsébet királyné számára építették, hogy lánya, Zsófia főhercegnő gyermekkori halála és fia, Rudolf trónörökös öngyilkossága után itt kezeltethesse magát.
- Az intézmény bezárása után sok beteg az utcára került, néhányan ma is a környező erdőkben élnek.
Horváth Máté