Alázat, stílus, világszínvonal
Juhász Ádám után Heimann Zoli arca sem lehet ismeretlen számotokra, hiszen gondolatébresztő szavait hallhattuk a TEDxYouth budapesti rendezvényén 2014-ben, A bor, új nézőpontból című előadásában.
„Úgy csöppentem a borászatba, hogy volt egy átgondolt családi törekvés, ami a Szekszárdi borvidékre szólított bennünket. Nagyapám hobbiszőlészkedéssel tette le alapjait a kilencvenes évek elején, később ehhez hozzájárult a szüleim tudatos vállalkozásindítása, szakmai felkészülése. Engem ennek ellenére sohasem terelgettek szándékosan ebbe az irányba, pályaválasztáskor magam döntöttem a borászat mellett, és minden további előrelendítő döntésemet egyedül hoztam meg. Kicsit persze belenőttem ebbe, emiatt is tudtam jól választani.”
Külföldi gyakorlat, német képzés, és négy, szakmában eltöltött év után fő motivációja a szakmaiság és a hozzáértő visszajelzések pozitivitása. Mindezt persze nem sikerszomjas felhanggal szögezi le, épp ellenkezőleg: Zoli szavaiból kitűnik az alázatosság – a visszavonhatatlanul iparosodott bortermelés dacára állandó kíváncsisággal tölti el a traktorok és pontos műszerek jelenléte előtti világ. Arról számol be, hogy számára még mindig az a legmeghatározóbb, mit nyújt egy adott termőhely, milyen lehetőség rejlik egy-egy fajtában. Előszeretettel próbál ki hagyományos módszereket, vidám nosztalgiával számol be arról, hogyan taposta a tavalyi szüretkor a kádban a friss termést. „A klasszikusan értelmezett művészetben mindig van fizikalitás, úgy érzem, ez a bornál is elengedhetetlen. Emellett – ezt édesanyámtól hallottam még gyermekkoromban – a borászatban az is igazán szép, hogy vertikálisan integrált termék, rengeteg kapcsolódási pontja van az agráriumtól kezdve, a kultúrán és gasztronómián át, a design és a marketing világáig sok-sok ágazatban. Számomra ezektől igazán izgalmas a szakmám, ettől egyéni és változatos minden egyes nap.”
Zoli az elmúlt évben sokat ötletelt egy belépő szintű, fiatalos, üdítő szekszárdi boron, ennek végeredményeként születtek meg az SXRD névre keresztelt palackok. Aktuális kitűzött célja, hogy ez a remek bor elérje a közönségét. Mesél azonban távolabbi, szakadatlanul szeme előtt lebegő motivációkról is: „A szakmai közönséget szeretnénk világszinten megszólítani. Hosszú távú cél ugyan, de hiszek benne, hogy a Heimann bor ott lehet európai nagyvárosok nívós éttermeinek a kínálatában. Mértékbeli növekedés helyett törekszünk arra, hogy a jelenlegi birtokméreten teljesítsünk minőség- és értékbeli növekedést – eképp szeretnénk elérni célkitűzéseinket. Mindig finomabbat, szebbet, vagányabbat kieszközölve a meglévő adottságainkból.”
Jánoska Rita